در حال بارگذاری ...
پرورش استعداد بازیمود
سبــد خرید من
0 محصول
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
بازی های فکری برای کودکان 9 سال

انتخاب و خرید بازی های فکری برای کودکان 9 سال و دبستانی متناسب با سن شان، عملکرد های شاختی مانند یادگیری، حفظه و تمرکز آنها را تا حدود زیادی بهبود می بخشد و نقش بسیار مهمی در پیشرفت آنها دارد. حتی این بازی فکری باعث تقویت مهارت های شناختی در کودکان دبستانی می شود و تمرکز و توجه کودک شما را افزایش می دهد. در هنگام انتخاب و خرید بازی های فکری برای کودکان 9 سال باید به شخصیت منحصر به فرد آنها توجه کنید. چون کودک شما در این سن ویژگی ها و نیاز های خاص خودش را دارد. بهتر است بازی هایی را خریداری کنید که با خصوصیات آنها در این سن همخوانی و سازگاری داشته باشد.

این در حالی است که انواع بازی های فکری برای کودکان 9 سال و دبستانی وجود دارند. حتی در سال های اخیر این بازی های محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. خرید بازی های مناسب برای کودکان 9 سال به شما کمک می کنند تا بتوانید نقاط ضعف و مثبت کودک خود تان را بهتر درک کنید. در هنگام انتخاب بازی های فکری برای آنها، به دنبال گزینه هایی باشد که فرزند شما به آنها علاقه دارد و برای آنها جالب و سرگرم کننده باشد.

اما اگر به دنبال این موضوع هستید که اصلا بازی های فکری برای کودک من چه فواید و مزیت هایی دارد؟ جدیدترین بازی های فکری برای کودکان 9 سال و دبستانی کدامند؟ چرا با توجه به وجود انواع بازی های آنلاین در گوشی های همراه، هنوز هم باید به دنبال خرید بازی های فکری در خانه باشید؟ یا بهترین بازی های فکری برای کودکان دبستانی کدامند؟ بهتر است این مقاله از بازیمود را با دقت بخوانید. ما سعی کرده ایم راهنمای کامل انتخاب و خرید بازی های فکری برای کودکان این سنین را برایتان ارائه دهیم. پس قبل از انتخاب و تصمیم گیری برای خرید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

بهترین بازی های فکری برای کودکان 9 ساله

اگر به دنبال یادگیری بهتر کودک خود هستید که می خواهید استقلال فکری را به آموزش دهید و اعتماد به نفس و عزت نفس بالا را در آنها ایجاد کنید بهتر است در جهت رشد فکری آنها قدمی را بردارید و سعی کنید در کنار تمرینات و تکالیف مدرسه آنها برخی از بازی های فکری متناسب با سن شان را برای آنها تهیه و خریداری کنید تا کودک شما در بین ساعت های انجام تکالیف وقتی را برای سرگرمی و بازی داشته باشد و به سمت بازی های آنلاینی که ساعت ها آنها را سرگرم گوشی می کند، نروند.

شما به عنوان یک والدین مسئولیت پذیر می تواند با تشویق روال ها و فعالیت های مناسب رشد به کودک 9 ساله خود کمک کنید تا مهارت های رشدی و فکری خودش را ارتقال دهد. حتی برخی از کارشناسان توصیه می کنند که در این سن بهتر است به آنها یادآوری کنید که حداقل یک ساعت در روز را به فعالیت های بدنی اختصاص دهند.

خواندن با صدای بلند یکی از ترفند های مهم برای یادگیری بهتر و بهبود مهارت های زبانی در کودکان است که عشق به کتاب خوانی را در آنها افزایش می دهد. پس اگر بتوانید برای کودک خود بازی های فکری خاصی را انتخاب کنید که آنها را به سمت خواندن کارت های بازی برای دوستان خودشان سوق دهد، شاید کودک شما علاقه زیادی به بازی های گروهی پیدا کند و به خواندن و مطالعه بیشتر علاقمند شود.

علاوه بر آن، کودکان شما در این سن علاقه زیادی به نظم دارند و به دنبال سازماندهی کتابخانه و میز درسی خود هستند. این در حالی است که اکثر بازی های فکری با حرکات مهره ها و کارت های بازی همراه هستند که کودک شما مجبور است برای پیروز و برنده شدن در این بازی ها تمام حواس خودش را به کاربگیرد و با رعایت قوانین بازی نظم و سازماندهی مسیرهای بازی را به دست بگیرد.

از طرفی هم کودکان در این سنین به 10 تا 11 ساعت خواب در شبانه روز نیاز خواهند داشت، پس بهتر است با انتخاب بازی های فکری مناسب هم به آنها این فرصت را بدهید که در فواصل زمانی معین بتوانند از سرگرمی های خودشان لذت ببرند و هم مدت زمان استفاده از گوشی های همراه برای بازی های آنلاین را کاهش دهند. این یکی از مهارت های والدین موفق است که بتوانند کودکان خود را به سمت بازی های فکری و آموزشی سوق دهند و آنها را از بازی های آنلاین که اکثر آنها آثار مخربی هم دارند دور کنند.

 

نه سالگی سن بسیار خوبی برای استفاده از آگاهی اجتماعی رو به رشد فرزندتان است. شرکت در بازی های دونفره و حتی گروهی به آنها کمک می کند تا بتوانند روابط اجتماعی خودشان را بهبود ببخشند. نوبت خودشان را در این بازی ها رعایت کنند. احترام به حق و حقوق دیگران را یادبگیرند.

اما با همه این اوصاف سوال اصلی شما این باشد که چه بازی های فکری را برای کودکان 9 سال خود انتخاب کنیم؟ بهترین بازی های فکری برای کودکان 9 سال کدامند که بتوانیم در کنار یادگیری تکالیف مدرسه آنها را به کودک خود ارائه دهیم؟ نگران نباشید. ما در این قسمت از مقاله سعی کرده ایم بهترین بازی های فکری متناسب با سن 9 سالگی در کودکان دبستانی را مورد بررسی قرار دهیم که آنها عبارتند از:

بازی فکری جالیز BOHNANZA

اگر به دنبال یک بازی رقابتی برای کودک دبستانی خود هستید، بازی فکری جالیز می تواند یکی از گزینه های انتخابی شما باشد. این بازی فکری همانطور که از اسمش پیدا است مهارت های کودک شما را به کشاورزی و کشت و کار سوق می دهد تا بتوانند با به دست آوردن محصولات خود و فروش آنها به درآمد برسند. این بازی که قوانین درآمد زایی و اقتصاد را به کودکان شما آموزش می دهد. یک روش بسیار عالی برای یادگیری اصول و قوانین معامله کردن محسوب می شود.

بازی فکری جالیز - بازیمود

بازیکن‌ها در این بازی باید با مدیریت و گسترش محصولات جالیزی خود  بهترین و باکیفیت ترین محصولات را کشت کنند. حتی با فروش آنها با گران ترین قیمت، کسب و کارشان را رونق دهند و پول بیشتری به دست بیاورند. همین سبک اقتصادی این بازی جذابیت و هیجان آن را چند برابر می کند. در شروع این بازی هر بازیکن یک قطعه زمین را در اختیار دارد که شامل دو جالیز می شود. بازیکنان می توانند روی زمین خود محصولات کشاورزی خودشان را بکارند.

در این بازی سه مرحله ای هر بازیکن باید سه مرحله را پشت سر بگذارد:

  • اول یا کاشت محصول است که بازیکن باید محصولات خود را در جالیز یا زمین خودش بکارد.
  • دوم یا بازار، بازیکن دو کارت محصول را برای معامله با دیگر بازیکنان رو می‌کند.
  • سوم یا برداشت محصول مهمترین مرحله محسوب می شود که بازیکنان می توانند محصولاتشان را به فروش برسانند. در این مرحله هر بازیکنی که محصول بیشتری داشته باشد بدون شک درآمد و امتیاز بیشتری را کسب می کند. در نهایت برنده بازی می شود.

این بازی به 3 الی 7 بازیکن نیاز دارد و برای کودکان بالای 9 سال مناسب است. مدت زمان لازم برای این بازی تقریبا ۴۵ الی۹۰ دقیقه است که به راحتی کودک شما را سرگرم می کند. در هنگام خرید این بازی دقت کنید که محتویات جعبه بازی باید شامل موارد زیر باشد:

  • ۱۷۶کارت محصول
  • ۳۵نشان
  • ۱۴صفحه‌ی بازی
  • ۱کیسه پارچه ای
  • دفترچه قوانین بازی

این بازی فکری در دو حالت عادی و پیشرفته طراحی شده است. پیشنهاد می شود برای کودکان مبتدی که هنوز با بازی آشنایی کاملی ندارند نوع عادی انتخاب شود. بعد از تسلط کافی بازی های پیشرفته را در نظر بگیرید.

آدمک کاپوچین

آدمک کاپوچین-بازیمود

اگر کودک نه ساله شما به بازی های شلوغ و هیجانی علاقه بیشتری دارد خرید این بازی را به شما پیشنهاد می کنیم. این بازی با یک سری مراحل ساده شروع می شود. به تدریج قوانین بازی کمی سخت تر و پیچیده تر می شود.

 بازی آدمک کاپوچین مهیج می تواند با ایجاد موقعیت های خنده دار برای کودک شما کاملا سرگرم کننده و شادی آفرین باشد. از دیگر مزیت های اصلی این بازی می توان به این اشاره کرد که بازیکنان در بازی می توانند از گروه های سنی مختلفی باشند. همین جذابیت بازی را بیشتر می کند.

بازی فکری آدمک کاپوچین تا حدودی سبک اقتصادی دارد. فن مذاکره در کودکان شما را ارتقاء می دهد. پس اگر دوست دارید کودک شما در آینده مسائل اقتصادی را بهتر درک کند و بتواند در این زمینه موفق باشد خرید این بازی فکری را به شما پیشنهاد می کنیم.

بازی ایرانی آقای جک نسخه لندن (MR. JACK)

آقای جک نسخه لندن

بازی ایرانی آقای جک نسخه لندن یک بازی دونفره و مناسب برای کودکان 9 سال به بالا است. مدت زمان لازم برای آن تقریبا 30 دقیقه تخمین زده می شود.

بازیکنان در بازی ایرانی آقای جک نسخه لندن در دو نقش «جک قاتل» یا «جک قصّاب» و یکی از 8 کاراکتر موجود در صفحه‌ی بازی ظاهر می‌شود.

بازیکنان برای اینکه دستگیر و متهم نشوند باید از چنگ کارگاه فرار کند. اما بازیکن رقیب در نقش «مستر جک» باید متهم را دستگیر کند.

 کارآگاهان در این بازی باید کاراکترهای بی‌گناه را شناسایی کنند. با پیشرفت بازی، با بیشتر شدن فرایند دستگیری و شناسایی متهمین، هیجان بازی بیشتر می شود. اما بازیکنان در این بازی باید خونسردی خودشان را حفظ کرده و کاملا منطقی و عاقلانه عمل کنند.

دستباف

بازی فکری دستباف-بازیمود

دستباف یک دیگری از بازی های استراتژیک، تماما ایرانی و جدیدترین بازی از سری «الف» تا «ی» ایرانی است.

بازیکنان در بازی دستباف ، نقش یک قالیباف را برعهده دارند که باید در کارگاه قالیبافی شهر خود فعالیت کنند. جذابیت این بازی آموزش قالیبافی و فرایند آن است که بازیکنان باید در بازار حضور پیدا کنند. کلاف‌های رنگی را بخرند. مدیریت صحیح آنها و استفاده درست و مناسب بتوانند کلاف‌های به دست آمده را تبدیل به لچک و ترنج کند. بازیکنان باید بعد از تکمیل دارهای قالی، محصولات دستباف خود را به فروش برسانند. بر اساس ترکیب رنگ و کیفیت قالی‌ها، امتیاز کسب کنند. بدون شک در این بازی هر بازیکنی که محصول با کیفیت با ترکیب رنگ بهتری داشته باشد، امتیاز بیشتری را کسب می کند و برنده بازی اعلام می شود.

تجربه قالیبافی در این بازی مهیج و سرگرم کننده و استفاده از ابزاری مختلف بافندگی مانند قلاب، شانه و قیچی به این نیاز دارد که کودک شما بتواند خلاقیت خودش را به رخ رقیب بکشاند و مهارت های فکری و ذهنی خودش را به کار بگیرد. چون برنده شدن در این بازی به میزان پس اندازی بستگی دارد که شما می توانید از دسترنج خودتان کسب کنید.

بازی دست باف به افرادی که به دنبال مهارت آموزی و امتحان شانس خود هستند و علاقه بیشتری به بازی های دورهمی و خانوادگی و بازی های مربوط به صنایع دستی دارند، توصیه می شود. این بازی با اینکه یک بازی کاملا سرگرم کننده محسوب می شود می تواند مزایای زیادی داشته باشد. آموزش و درک مسائل ریاضی و اعداد و ارقام و تمام قوانین مربوط به آنها یکی از مزایای اصلی بازی دستباف است. برای همین می تواند در مهارت آموزی کودکان شما تاثیر زیادی داشته باشد.

محتویات بسته این بازی فکری و آموزشی شامل یک دفترچه راهنمای بازی, کتابچه روایت قالی, ۱ عدد صفحه اصلی, ۱ عدد مهره نفر اول, ۱۰ عدد صفحه بازیکنان, ۱۱۶ عدد لچک و ترنج, ۱۶ عدد مهره شمارنده, ۴۱ عدد کارت, ۵ عدد تاس, ۶۰ عدد کاشی, ۸۰ عدد مهره کلاف رنگ است. تا حدودی مراحل این بازی از نظر پیچیدگی در سطح پیشرفته قرار دارد. این بازی می تواند موضوعات فکری کودک شما را به طور کامل به چالش بکشاند.

بازی ایرانی ژاندارمری

بازی ایرانی ژاندارمری-بازیمود

این بازی فکری به تعداد 2 الی 6 بازیکن نیاز دارد و برای بازیکنان بالای 9 سال مناسب است که حدود 40 دقیقه کودک شما را سرگرم نگه می دارد. شروع هر پرونده جدید در ژاندارمری یک چالش جدیدی است که مقامات آن سعی می کنند تا این پرونده را سریعا حل و فصل کنند تا مجرم اصلی دستگیر شود. شما به عنوان بازیکن اصلی باید در حکم افسران ژاندارمری با بررسی پرونده ها آنها را در کنار هم قرار دهند و مجرمان را دستگیر کنند.

این بازی فکری ژاندارمری سبک کارآگاهی دارد که بازیکنان باید با کشف سرنخ ها متهم های این پرونده را شناسایی کنند. بازیکنان در این بازی برای برنده شدن باید پرونده های بیشتری را حل و فصل کنند. با تحت تاثیر قرار دادن بازیکنان رقیب بهترین نیروی ژاندارمی باشند. انجام این بازی، رقابت بین بازیکنان را تا حدودی افزایش می دهد. کودکان برای پیروز باید تمرکز و توجه خودشان را بیشتر جمع کنند. برهمین اساس این بازی برای کودکانی که نیاز به تقویت حافظه و تمرین مغزی و حافظه کاری دارند می تواند موثر باشد.

بازی فکری گاراج

بازی فکری گاراج-بازیمود

یکی دیگر از بازی های فکری جذاب و مهیج برای کودکان دبستانی و 9 ساله، بازی فکری گاراج است. این بازی بیشتر بر روی قوانین و مسائل مالی و اقتصادی تکیه دارد. کودکان شما با بازی و تمرین مراحل مختلف آن می توانند راهکارهای مختلف مربوط به مسائل مالی و ریاضی را یادبگیرند. حتی هوش مالی خودشان را به چالش بکشاند.

این بازی با سبک خانوادگی و دورهمی به 3 الی 6 بازیکن نیاز دارد و مدت زمان لازم برای این بازی تقریبا 30 دقیقه است. بازی فکری گاراج به سرعت عمل و هوش هیجانی بالایی نیاز دارد که کودکان باید قدرت پیش بینی قوی داشته باشند. رقابت در این بازی بر سر خرید و فروش ماشین است که در گاراج به نمایش گذاشته شده اند. در هنگام خرید این بازی باید به محتویات آن دقت کنید. محتویات جعبه بازی فکری گاراج شامل موارد زیر هستند:

  • 30 عدد کارت ویژه که مخصوص ماشین های موجود در بازی هستند.
  • 30 عدد کارت چک برای خرید و فروش ماشین ها
  • 84 عدد اسکناس پول طراحی شده ویژه بازی
  • یک عدد دفترچه ی راهنمای باز

در این بازی کودکان شما در یک حراجی بزرگ شرکت خواهند کرد و باید ماشین مورد نظر خود را خرید و فروش می کنند. بازیکنان در این بازی باید قدرت تحلیل و تفکر قوی داشته باشند تا بتوانند بهترین قیمت را برای حراجی خود پیشنهاد دهنده و برنده حراجی باشند.

بازی فکری دی ون (DVONN)

بازی فکری دی ون-بازیمود

این بازی به تمرکز و توجه خاصی نیاز دارد که باید تمام حواس خودتان را جمع کنید تا کنترل مهره های رقیب را به دست آورید. بازی دی ون با مهره های مختلف در دو رنگ مخالف انجام می شود که باید ستون های بلندی را بسازید و مهره های خودتان را در سطح بالاتری قرار دهید.

در این بازی مهیج باید مراقب حرکات رقیب خود باشید تا مهره های شما را حذف نکند. هر گونه حواس پرتی و سهل انگاری به قیمت از دست دادن مهره ها و باخت تمام می شود. شما در این بازی هم باید به مهره های خود دقت کنید و هم بتوانید ذهن رقیب خود را بخوانید و حرکات احتمالی مهره های او را حدس بزنید. این بازی برای گروه سنی 8 سال به بالا، 2 بازیکن و مدت زمان 30 الی 40 دقیقه مناسب است. محتویات بازی فکری دی ون، شامل موارد زیر هستند:

  • یک صفحه بازی
  • 23 مهره سفید
  • 23 مهره مشکی
  • 3 مهره قرمز
  • دفترچه راهنما

پس اگر به دنبال یک بازی مهیج برای تقویت حافظه و بهبود تمرکز و توجه کودک خود هستید که حس رقابت آنها را تشویق کند می توانید در خرید و انتخاب این بازی سرمایه گذاری کنید و آنرا بخرید.

 چرا باید بازی های فکری را برای کودک 9 ساله بخریم؟

در برخی شرایط پدر و مادر ها سعی دارند برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز و توجه کودک خود، آنها را تشویق کنند تا با تمرینات مغزی و فکری بیشتری فعالیت های مغزی خودشان را افزایش دهند. برای همین، آنها حاضر می شوند هزینه زیادی به منظور خرید انواع بازی های فکری برای کودکان صرف کنند. از طرفی هم انجام این بازی‌ها، مهارت‌های تفکر و یادگیری در کودکان شما را بهبود می بخشند.

کودک شما می تواند با تقویت تمرکز خود، اطلاعات بیشتری را در طول زمان به خاطر بسپارد. برخی از آموزش‌های مغزی برای کودکان، بازی‌هایی هستند که هدفشان بهبود «حافظه کاری» است. حافظه کاری برای انجام کارهایی مانند به خاطر سپردن اطلاعات جدید و مسائل ذهنی ریاضی موثر و مفید است.

اما در هنگام خرید و انتخاب بازی های فکری برای کودکان 9 سال به این نکته توجه کنید که بچه ها اسفنج هایی برای یادگیری و آزمایش هستند. کسب هر گونه تجربه جدید در بازی، هر کلمه جدید و هر رفتاری که آنها یاد می گیرند، به نوعی یک سرمایه‌گذاری برای آینده‌ کودکان شما محسوب می شود. راز یک تربیت خود برای کودک شما این است که یکسری بازی های فکری در خانه برای آنها تهیه کنید و خود شما به عنوان یک دوست یا همبازی در بازی های فکری آنها شرکت کنید تا بتوانید نقاط منفی و مثبت کودک خود را شناسایی و نقاط مثبتآنها را تقویت کنید. از طرفی هم می توانید با انتخاب بازی های فکری مهیج و سرگرم کننده، ذهن کودک خود را از بازی های آنلاین که اکثر آنها مخرب هستند، منحرف کنید.

تحقیقات نشان می دهد که کودکان زمانی که به سن 8 سالگی می رسند حدود 7.5 ساعت را جلوی صفحه نمایش می گذرانند. در حالی که شما می توانید با انتخاب بازی های فکری مناسب در این سنین برای کودک خود این مدت زمان را کاهش دهید.

به عنوان والدین مسئولیت پذیر که حق دارید نگران آینده و وضعیت کودک خود باشید باید این نکته را در نظر بگیرید که بزرگترین تاثیری که شما می توانید بر زندگی کودک خود بگذارید در سال های اولیه کودکی است. شما در این سنین باید به کودک خودتان کمک کنید تا احساس شایستگی خودشان را به دست بیاورند و اعتماد به نفس بالایی داشته باشند.

شاید ترجیح می دهید که برای رسیدن به این هدف، کودک خود را به سمت بازی های آنلاین و کامپیوتری سوق دهید. اما این بازی ها معایب خودشان را دارند. چون وقتی کودک شما به سمت بازی های آنلاین می رود کمتر با اطرافیان خودش ارتباط برقرار می کند و وقت کمتری را صرف بازی با همسالان و سایر خواهر و برادر خودش خواهد کرد. از طرفی هم در این شرایط مهارت های حرکتی کودک شما فرصت رشد پیدا نمی کنند. حتی ممکن است کنترل عضلانی کودک شما برای درست نگه داشتن مداد یا صاف نشستن چند ساعتی روی صندلی نیز به تعویق بیفتد.

این در حالی است که اگر بتوانید علایق کودک خود را به سمت بازی های فکری سوق دهید بدون شک می توانید شرکت در کار گروهی را در فرزند خودتان تشویق کنید و مهارت های اجتماعی آنها را توسعه دهید. همچنین، به کودکان کمک می کنید تا ضمن یادگیری مهارت های صبر و تمرکز، اعتماد به نفس و عزت نفس خود را افزایش دهند.

مزایای آموزشی و تربیتی بازی های فکری برای کودکان 9 سال

بازی های فکری به کودکان شما یاد می دهند که چگونه در مسابقات و مراحل مختلف زندگی خود با متانت و اخلاق خوب پیروز شوند و حتی در برخی شرایط ببازند. علاوه بر آن، انتخاب بازی های فکری برای کودکان می تواند با فواید زیر همراه باشد:

تیم سازی

بازی های فکری علاوه بر آموزش مفهوم قوانین و پیروی از قوانین، به بچه ها یاد می دهند که چگونه با دیگران کنار بیایند. آنها همچنین یاد می گیرند که در مورد مسائل و مشکلات اخلاقی فکر کنند.

مزایای فکری

بچه ها یاد می گیرند که چگونه الگوها را تشخیص دهند، از قبل برای حرکت بعدی خود برنامه ریزی کرده و در نتیجه گام های جایگزین را پیش بینی کنند. آن‌ها با تجربه و تمرین زیاد همه فرایند حل مسائل را یاد می‌گیرند و استفاده از بازی‌های آموزشی توانایی کودکان ما را برای استفاده از عقلشان افزایش می‌دهند.

استدلال منطقی

بررسی ها نشان داده‌اند که بچه‌هایی که بازی‌های آموزشی عددی را انجام می‌دهند و قطعات بازی را در یک سری فضاهای شماره‌گذاری شده به ترتیب حرکت می‌دهند، مهارت‌های ریاضی بهتر و برتری پیدا می‌کنند.

کنترل تکانه

بازی های آموزشی به کودکان می آموزد که از قوانین پیروی کرده و در تصمیمات خود فکر کنند. این به عملکرد بهتر در وظایف آموزشی که نیاز به تمرکز ذهنی و خودکنترلی دارند، تبدیل می شود. بازی‌های آموزشی و کتاب‌های کار طراحی شده برای تمرین کودکان در زمینه‌های موضوعی خاص مانند اعداد و منطق مهارت های کودک شما را افزایش می دهند.

مهارت های تحلیلی

کودکان با انجام بازی های فکری متناسب با سنشان یاد می گیرند که با تمرین و یادگیری بیشتر، مسایل و مشکلات خود را حل کنند. آنها از شکست های بیشتر و درس گرفتن از اشتباهات خود نمی ترسند. بچه ها در توانایی های حل مسئله خود اعتماد به نفس پیدا می کنند و مهارت ها و توانایی های تحلیلی خود را افزایش می دهند.

مزایای شناختی

از بازی های فکری برای کودکان 9 سال می توان برای آموزش ریاضی، منطق و مهارت های تفکر انتقادی استفاده کرد. بررسی های زیادی نشان داده‌اند که بچه‌ها وقتی سعی می‌کنند فرآیندهای استدلال خود را توضیح دهند، بیشتر یاد می‌گیرند. بازی آموزشی، یک ابزار یادگیری قدرتمند است که به بچه ها می آموزد توانایی های حل مسئله مانند یک ماهیچه توسعه می یابد. این عضله با تمرین، تلاش مستمر و یادگیری تقویت می شود.

بهبود حافظه کاری

اکثر بازی‌های ریاضی شامل شناسایی اعداد، شمارش، تخمین خط اعداد یا بازی‌هایی است که کودکان باید از بین دو عدد یکی را انتخاب کنند. عمدتاً این بازی ها به کودک شما یاد می دهند تا اعداد را سریع تشخیص دهند، حافظه کاری خود را توسعه داده و گسترش و ظرفیت ذهنی خود را افزایش می‌دهند. برای حل مسائل ریاضی این بازی های آموزشی به کودکان کمک می کند تا حس شهودی مقیاس عددی را توسعه دهند. وقتی کودک شما بتواند این مهارت‌ها را در اوایل زندگی خود یادبگیرد. بدون شک در آینده نمرات ریاضی بهتری را در آینده کسب می کند.

یادگیری حس همکاری

شاید برای کودک شما کمی سخت باشد که بخواهد وسایل خودش را با دیگران به اشتراک بگذارد، در هنگام بازی با دوستان خودش نوبت را رعایت کند و حتی با آنها بازی و همکاری کند. این در حالی است که یادگیری این مهارت ها در اوایل زندگی بسیار مهم است. بازی‌های آموزشی و بازی تیمی که در این بازی ها وجود دارد به کودکتان کمک می کند تا حس همکاری و رعایت نوبت را در خودش تقویت کند.

احترام و متانت

با انجام بازی با خواهر و برادر، والدین و خانواده بزرگ، بچه ها ارزش مدنی بودن و احترام به دیگران را می آموزند. هنگام بازی، همه چیز به اشتراک گذاشته می شود و ادب و آداب به صورت صحیح آموزش داده می شود.

عشق به یادگیری مادام العمر با بازی های فکری

عشق به آموزش مطالعه، آزمایش، کاوش، کنجکاوی، کشف و خلاقیت در دوران کودکی ما ایجاد می شود. بازی‌های فکری برای کودکان راهی سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز برای تشویق آنها به یادگیری بیشتر است. بازی‌های ذهنی به شما به عنوان والدین این امکان را می‌دهد که بتوانید هیجان و اشتیاق، میل به یادگیری را در کودکان خود تقویت کنید.

آموزش و تقویت تاب ‌آوری در کودکان با بازی های فکری

انجام بازی‌های فکری کودکان با همسالانش به آنها می‌آموزد که بازی برد و باخت دارد و باید عواقب باخت خودشان را قبول کنند. والدین به عنوان الگو عمل می کنند و فرزندان الگوی رفتار ما خواهند بود. اگر در یک بازی تقلب کنیم، به فرزندانمان یاد می دهیم که تقلب کنند. والدین موظفند محیطی چالش برانگیز ارائه دهند که در آن کودکان بتوانند از طریق تجربیات خود برنده بازی باشند.

ثبات عاطفی

با ایجاد یک محیط اجتماعی سازگار، مطمئن و منصفانه، با انتظارات روشن و پیامدهای قابل پیش بینی، کودکان شما می توانند مدیریت و کنترل احساسات خودشان را یادبگیرند. انجام بازی‌های فکری به آنها این توانایی را می‌دهد که در هنگام پیروزی و یا شکست در بازی، احساسات خودشان را کنترل کنند.

بهبود مهارت های اجتماعی

بازی با همسالان و دوستان یکی از مهمترین فاکتور ها برای رشد مهارت های اجتماعی کودک شما است. به عنوان والدین، ما به طور غریزی درک می کنیم که مهم است که فرزندانمان را به فرزندان دیگر معرفی و روابط دوستانه ای را بین آنها ایجاد کنیم. هرچه زودتر این کار انجام شود، بهتر است. چون یادگیری در زمان مناسب به آنها کمک می کند تا بر کمرویی غلبه کرده و اعتماد به نفس پیدا می کنند و در روابط اجتماعی خود پیشرفت خواهند کرد.

 ارزش دادن به تنوع

ارزش دادن به تفاوت و تنوع در رشد کودک ضروری است. با انتخاب انواع بازی های فکری متنوع برای کودکان خود کودکان می‌فهمند که هر کس با فرهنگ، اعتقادات و قومیت خود منحصربه‌فرد و خاص است. این تجربه آموزشی به بچه های ما آموزش می دهد که تفاوت های فرهنگی بپذیرند و به اعضای جامع با فرهنگ های مختلف احترام بگذارند.

پس به طور کلی متوجه شدیم که کودکان با یادگیری بازی های فکری می‌توانند صبر و شکیبایی را در خود پرورش دهند و یاد بگیرند که برای نوبت خود صبر کنند، یک اسباب‌بازی، زمین بازی را به اشتراک بگذارند یا در صف نوبت خود منتظر بمانند.

فرزندان ما لیاقت این را دارند که از هر فرصتی برای رشد خود و افزایش توانایی ها و توانمندی های خودشان استفاده کنند. هر پدر و مادری دوست دارد فرزندانشان عاشق یادگیری، کاوش، فعالیت بدنی و رشد کنجکاوی خود باشند. پس به عنوان یک پدر یا مادر مسئولیت پذیر می توانید با انتخاب بازی های فکری متناسب با سن کودک خود، گام بزرگی را در جهت رشد و استعداد یابی آنها بردارید. حالا که به اهمیت بازی های فکری برای کودکان خود را پی برده اید شاید به دنبال این باشید که کدام بازی ها را برای کودک 9 ساله خود انتخاب کنیم؟ نگران نباشید به خواندن این مقاله همچنین تا انتها ادامه بدهید.

توانایی ها و مهارت های فکری کودکان 9 سال

9 سالگی سن بسیار مهمی در کودکان شما محسوب می شود که شما باید به کودک خود در یادگیری بیشتر و بهتر تکالیف مدرسه کمک کنید. کودکان شما ممکن است در این سن علاقه بیشتری به خواندن تکالیف شان پیدا کنند. کودکان نه ساله می توانند احساسات خودشان را به صورت نوشتاری بیان کنند.  در کلاس های ابتدایی، کودکان هنوز بر توانایی ساخت کلمات و جملات تسلط دارند. حتی می توانند افکار و احساسات خودشان را بر روی کاغذ بیاورند و در حین بازی های فکری آنها را بروز دهند. در این سن حتی احتمال دارد کودکان شما وقت زیادی را صرف مرتب کردن کتابخانه و کمد اسباب بازی های خودشان کنند و در طول روز به دنبال بازی های برای سرگرم کردن خودشان باشند.

حتی احتمال دارد کودک شما دلش بخواهد تا دیر وقت بیدار بماند و کتاب های داستان خودش را ورق بزند. این در حالی است که برخی از کودکان 9 ساله علاقه زیادی به جمع آوری اطلاعات و تهیه گزارش ها در زمینه موضوعات مختلف دارند. پس سن 9 سالگی بهترین فرصت برای والدین است که کودک خود را شرکت در بازی های گروهی تشویق کنند.

اما اگر کودک شما در این سن به سر می برد بهتر است ویژگی ها و توانایی هایی او را در این سن مهم بشناسید و برای رفع نقاط منفی و تقویت نقاط مثبت آنها قدمی بردارد. به طور کلی توانایی های یک کودک 9 ساله می تواند شامل موارد زیر باشد:

افزایش دامنه توجه

فرزند شما در این سن خواه خواندن کتاب‌های هیجان انیگز، بازی بیسبال، یا یافتن همه چیز در مورد دنیای «جنگ ستارگان» باشد، دوست دارد علایق خودش را با دقت و تمرکز دنبال کند. آنها می خواهند روی یک موضوع یا بخش خاصی از برنامه درسی کار کنند تا مهارت لازم برای آن را به دست آورند و به طور کامل بر محیط اطراف خود مسلط شوند.

حتی احتمال دارد فرزند شما در این سن به سمت اسباب بازی هایی که قبلا به آنها علاقه داشته نرود و آنها را کنار بگذارد. زیرا آنها در این سن به پروژه های پخت و پز یا طراحی کارتون های خود علاقه مند می شوند. در حالی که کودکان 9 ساله دامنه توجه طولانی تری دارند، اما به سرعت علایق خودشان را تغییر می دهند.

تسلط بر مفاهیم پیچیده تر ریاضی

ریاضی در کلاس چهارم بسیار پیچیده تر می شود. کودکان نه ساله ضرب و تقسیم ارقام متعدد را حل می کنند و شروع به یادگیری در مورد کسرها و هندسه می کنند. آنها یاد خواهند گرفت که چگونه با استفاده از داده ها نمودار بسازند و روی مسائل کلمه ای که نیاز به تفکر تحلیلی و منطقی دارند کار خواهند کرد. در پایان کلاس چهارم، کودکان 9 ساله می‌دانند که چگونه کسرها را جمع و تفریق کنند.

هوش فضایی

کودکان نه ساله شروع به درک مفهوم فضا به روشی انتزاعی تر می کنند. آنها بهتر می توانند اشیاء را در فضا تجسم کنند و در مورد اینکه یک شی در کجا قرار دارد یا در کجا باید قرار بگیرد، نتیجه گیری کنند.  انجام بازی‌هایی فکری، یا تکمیل پازل‌ها به کودکان شما کمک می کنند تا هوش فضایی خودشان را بسازند و آن را بهبود ببخشند.

برای کودک 9 ساله خود، کدام را انتخاب کنیم؟ بازی های فکری یا آموزشی؟

برخی از والدین در هنگام خرید و انتخاب بازی های مختلف برای کودکان خود با این مشکل مواجهه می شوند که بازی های فکری را برای کودک خود انتخاب کنند یا بازی های آموزشی؟ در پاسخ به این سوال باید به این نکته توجه داشته باشید که بازی های آموزشی تا حدودی قوانین سفت و سختی دارند که ممکن است کودک شما این قوانین را دوست نداشته باشد و حتی برخی از این قوانین متناسب با سن کودک شما نباشند. حتی یادگیری برخی از قوانین بازی های آموزشی ممکن است زمان بر باشد که کودک را از یادگیری آنها منصرف کند.

اما یکی از راه‌های امیدوارکننده برای یادگیری بازی های مختلف به کودکان استفاده از بازی های ترکیبی، آموزشی و فکری است. بازی های ترکیبی علاوه بر تعامل بیشتر، باعث ایجاد انگیزه در خود از طریق پاداش، بازخورد و امتیاز می شوند. حتی اثرات مثبتی بر توانایی‌های ذهنی کودکان دارند. با انتخاب بازی های فکری همراه با آموزش به صورت ترکیبی در کودکان می توانید به آنها در موارد زیر کمک زیادی کنید:

آنها را برای زندگی واقعی آماده کنید.

کودکان عاشق نقش آفرینی هستند. به عبارت دیگر، آنها دوست دارند زندگی واقعی خودشان را شبیه سازی می کنند و فعالیت هایی را که در زندگی روزمره می بینند، را در بازی های خودشان بازسازی کنند.

آزمایش ‌هایی که روی کودکان پیش‌دبستانی انجام شد نشان می‌دهد که کودکان در سن سه سالگی دوست دارند در دنیای بازی های کودکی خودشان نقش آفرینی کنند. هنگامی که کودکان وقت خود را صرف انجام چنین بازی هایی می کنند، یاد می گیرند که تکانه ها و احساسات خودشان را کنترل کنند. همچنین دامنه توجه و تمرکز خودشان را افزایش می دهند.

خلاقیت را تشویق کنید.

نکته ای که در مورد کودکان وجود دارد این است که اگر یک فرصت به آنها بدهید، می توانند خلاقیت خودشان را بروز دهند. اما متاسفانه ما عادت کردیم این فرصت را از کودکان خودمان بگیرید. در حالی که می توانید با انتخاب و خرید بازی های فکری مختلف برای کودکان خود به آنها کمک کنیم تا تخیلات خودشان را آزاد کنند و با یادگیری راهکار های مختلف برای حل مشکلات، خلاقیت های خودشان را بروز دهند.

بهبود هماهنگی دست و چشم

هماهنگی بین حرکات دست و چشم در کودکان به آنها کمک می کند که در طول یک فعالیت و بازی به طور همزمان از آنها استفاده کنند. مثلا در هنگام بازی های ویدیویی کودکان مجبور هستند از دستان خود برای کار با ماوس، صفحه کلید یا صفحه نمایش تلفن همراه استفاده می کنند در حالی که با استفاده از چشمان خود داده های بصری را استنباط می کنند.

مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند، در کارهایی که نیاز به هماهنگی چشم و دست دارند، عملکرد خوبی دارند.

یک مطالعه که در سال 2007 بر روی جراحان مختلف انجام شده نشان داد که جراحانی که به بازی های ویدیویی علاقه داشتند، در طی جراحی بهتر و موفق تر عمل کردند. در بازی های فکری که کودک شما باید برای برنده شدن و ماندن در بازی تلاش کند، مجبور می شود برای تصمیم گیری بهتر در چند ثانیه به هماهنگی بین چشم و دستان خودش تکیه کند.

در مجموع، بازی های آموزشی و فکری فرصتی عالی برای بهبود مهارت های تصمیم گیری در کودکان و تقویت هماهنگی دست و چشم آنها در مراحل اولیه زندگی فراهم می کند.

تقویت حافظه و بازی های فکری

اگر کودک شما دائما درس های خود و تمریناتی را که یادگرفته است فراموش می کند، بهتر است به فکر خرید بازی های فکری و آموزشی برای آنها باشید. چون کارشناسان در زمینه پرورش کودکان معتقدند که انجام بازی های فکری مغز کودکان را به فکر کردن وادار می کند و ارتباط عصبی و حافظه آنها را بهبود می بخشد

مطالعه‌ای که توسط انجمن علوم اعصاب شناختی (CNS) برای یافتن تأثیر بازی‌های ویدیویی بر حافظه کاری کودکان انجام شد، نشان داد وقتی کودکان برای برنده شده در بازی تلاش می کنند، فعالیت مغزی آنها بیشتر می شود و همین امر منجر به تقویت حافظه آنها خواهد شد.

بنابراین، بررسی ها و تحقیقات مختلف نشان داده است یادگیری مراح مختلف بازی می تواند در بهبود حافظه کاری کودکان تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.